Månedens helsetips: Hvordan spise mindre salt?

Mye av saltet vi får i oss er skjult i maten vi kjøper. Samtidig er det en utfordring for forbrukere å finne ut hvor mye salt matvarene inneholder.

​​​​​​​​​​​​​​​Mange vet at det er uheldig å spise mye salt, men få tar hensyn til dette når de handler mat. Her er flere grep vi kan gjøre for å redusere mengden salt vi får i oss:​

Når vi handler

Det meste av saltet vi får i oss, kommer fra ferdigmat. Det lønner seg derfor å velge rene råvarer eller bearbeidede matvarer med mindre salt. Se etter saltinnhold på næringsdeklarasjonen. Er du usikker på hvordan du skal lese saltinnhold på en matvare?

  • Salt oppgis enten som salt eller natrium, i gram per 100 gram. Dersom matvaren ikke har varedeklarasjon, kun ingrediensliste, kan en god pekepinn på saltinnhold være hvor langt ut i listen saltet er oppgitt – jo tidligere saltet står oppgitt, jo mer salt er det i maten.
  • I dag er merking av saltinnhold frivillig. I desember 2014 innføres Matvareinformasjonsforordningen. Det innebærer at alle matvarer med en ernærings- eller helsepåstand og matvarer som allerede har næringsdeklarasjon skal oppgi mengde salt (gram) per 100 gram. Fra desember 2016 blir det obligatorisk med saltdeklarasjon på alle ferdigpakkede matvarer.
  • På matportalen.no kan du lese mer om næringsdeklarasjon og næringsinnhold i matvarer.

 

Ti grep for å spise mindre salt

  1. ​​​​Det meste av saltet får vi fra industribearbeidet mat. Derfor kan det å lage mat fra bunnen av ha mye å si for å redusere saltinntaket.​​
  2. Se etter Nøkkelhullsmerket når du handler. Matvarer merket med nøkkelhullet inneholder gjerne mindre salt enn andre matvarer av samme type.
  3. Bruk råvarer eller bearbeidede varer med lite salt.
  4. Saltinnholdet i ferdigmat kan «tynnes ut» ved å tilsette for eksempel mer grønnsaker og poteter.
  5. Smak på maten før du griper etter saltbøssa når du lager mat og ved bordet. Tilsett salt litt av gangen. Ofte kan du bruke mindre salt enn det som står i oppskriften.
  6. Ønsker du å sette mer smak på maten du lager? Istedenfor salt kan man bruke sitron, pepper, og ulike typer eddik – som hvitvins- eller kryddereddik og balsamico.
  7. Maten kan også smaksettes med friske urter eller urtekrydder som oregano, basilikum og persille. Løk, hvitløk, chili og grønnsaker med sterk egensmak (for eksempel paprika, tomat) fremhever også smaken hos andre råvarer.
  8. Vær obs på saltinnholdet i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, parmesan og blandingskrydder.
  9. Bruk rent vann som tørstedrikk. Vann fra springen inneholder ubetydelige mengder sa​lt, mens noen typer mineralvann kan være tilsatt mye salt (1 gram salt per liter/0,4 gram natrium per liter).
  10. Bruk av salt er ofte en vanesak, men behovet kan reduseres! Prøv å kutte ned på saltet en periode og se om behovet for salt i maten blir mindre.

 

Kilde: Helsenorge.no

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.